Oricat ne-ar place sa credem ca angajatii vin motivati la munca, acest lucru de regula este neadevarat. Anagajatii au nevoie de stimuli pentru a se simti motivati. Fie ca este un stimul de ordin financiar, fie ca este stimulat de teama de a ramane fara locul de munca, este necesara o motivatie suplimentara, pe langa salariul de baza si/sau eventualele bonusuri.
La fel de adevarat este ca nu toti angajatii sunt motivati de frica sau de o marire de salariu.
Unii au nevoie de aprecierea superiorilor (pe langa marirea de salariu sa zicem) sau de recunoasterea meritelor in respectiva firma unde lucreaza. Aprecierea managerului sau a patronului, nu doar ca motiveaza angajatul ci are ca efect oarecum indirect, cresterea productivitatii.
Sunt foarte multi manageri sau proprietari de afaceri mici si medii, care nu inteleg pe deplin, cum functioneaza psihologia umana sau carora nu le pasa. Aceste aspecte vor afecta negativ compania pentru ca angajatii nu vor sta niciodata la respectivul loc de munca, pentru o perioada indelungata de timp.
Astfel de angajatori, care nu asculta nevoile angajatilor si care nu rezoneaza cu acestia, sunt in permanenta in cautare de personal. Este de la sine inteles ca nici un angajat care s-a educat peste medie, nu va accepta un tratament nemeritat si va pleca din firma dupa ce va realiza ca nu este mediul potrivit pentru acesta.
De ce este important ca angajatii sa fie motivati?
Nu cred ca exista antreprenor care sa se intrebe asta. De ce este bine ca angajatii sa fie motivati? Daca rezumam intr-o singura propozitie, un raspuns ar suna cam asa.
Un angajat motivat (presupunem ca si pregatit) aduce mai multa valoarea companiei in care lucraza si implicit profituri mai mari prin dedicarea de care da dovada.
Cum stiu asta?
Fara sa mentionez statistici sau generalitati, pot afirma asta cu tarie, analizand propriile experiente din perioada in care am lucrat in diferite domenii ca si angajat. Acolo unde patronul dadea dovada de bun simt, intelegere si o adevarata apropiere de angajati, lucrurile mergeau aproape de la sine.
Fiecare angajat isi ducea la bun sfarsit treburile fara sa traga de timp sau sa fie nevoie de imbolduri din partea patronului sau a unui manager.
La fel de bine am observat si reversul medaliei. Au existat si angajati care nu apreciau nimic insa acestia ori se adaptau rapid ori paraseau firma dupa scurt timp.
Atunci cand angajarile se fac dupa criterii bine stabilite si se cauta oameni de calitate, care pot aduce un real beneficiu companiei iar managerii (patronii) sunt mai degraba colegi si lideri de echipa, acel business, nu are din start o fundatie solida.
Dupa fapta si rasplata
Asa cum iti recomand sa iti lauzi angajatii atunci cand o merita, tot asa iti recomand sa ii si mustrezi atunci cand gresesc fragrant. Cresterea unui angajat este asemenea cresterii unui copil. Desigur, daca ai un copil cuminte, care asculta, care nu te supara deloc, nu prea ai ce sa ii reprosezi.
Asa si in cazul angajatilor. Daca acestia isi fac treaba foarte bine si nu ai ce sa le reprosezi, nu cauta sa gasesti ceva de reprosat. La fel cum nu cauta sa ii lauzi degeaba. Angajatii simt cand ar trebui sa fie laudati sau nu.
Angajatii au idei
Daca angajatii au idei, nu ezita niciodata sa le asculti. Nu le desconsidera ideile fara a le dezbate inainte. Asculta-le argumentele si conceptul pentru ca s-ar putea sa fie o idee buna. Angajatii cu personalitate si care se implica, au des idei. Este drept ca nu toate ideile sunt si productive insa este suficient ca o idee din 10 sa fie una care implementata, sa aduca mult profit.
Angajatii care simt ca ideile lor nu sunt ascultate si mai mult, ca parca nu conteaza cuvantul lor in munca lor, se vor simti demotivati si in cele din urma vor cauta o provocare ce le poate dezvolta creativitatea mai mult.
Daca ai angajat un specialist in marketing, de ce sa nu il lasi sa isi construiasca strategia si sa isi implementeze propriile idei? Doar asta a fost si motivul pentru care l-ai angajat, nu? Nu fi ca patronul din fotbalul romanesc, care angajeaza antrenori dar nu ii lasa sa faca echipa, ci intervine el.
Patronul care doar cearta
Aceasta tipologie evita sa faca remarci laudative chiar si cand ar fi momentul ideal. I se pare normal ca angajatii sa fie dedicati si motivati, iar cand acestia au o reusita deosebita, peste medie, o considera ca ceva normal.
Acest tip de patron este omniprezent in tara noastra, insa lucrurile incep sa se schimbe usor.
Problema nu este ca nu isi lauda angajatii cand acestia merita.
Problema apare cu adevarat atunci cand ii cearta pentru greseli minore, in conditiile in care nici nu ii lauda pentru reusitele deosebite.
Trebuie aleasa o cale. Fie ii laudam si ii certam atunci cand este cazul, fie nu mai spunem nimic in nici una dintre situatii. Sa nu ii lauzi pentru ca au adus un client de 20k in firma dar sa ii certi pentru ca au pierdut un contract de 1k, este total gresit.
Totusi, nu uitati ca atunci cand “certam” angajatii, nu trebuie sa tipam la ei sau sa o facem intr-un mod neplacut. Scopul acestei discutii nu este sa impui frica ci sa subliniezi ce s-a gresit pentru a evita astfel de greseli in viitor.
Teambuilding
Un teambuilding poate creste moralul angajatilor si poate intari relatiile dintre angajati si patron. Sa iesi din cotidian si sa invarti micii pe gratar alaturi de seful tau, poate fi o experienta care sa dea un nou sens relatiei sef-angajat.
Angajatii stiu ca un teambuilding costa bani iar faptul ca seful cheltuie timp si bani pentru aceasta activitate, nu are cum sa ramana neobservat. Desigur, nu orice patron poate vedea utilitatea unui astfel de teambuilding asa cum nici toti angajatii nu vor aprecia neaparat aceasta initiativa.